Op de helft alweer, time flies...

29 januari 2016 - Guntur, India

Inmiddels ben ik alweer bijna op de helft van mijn India avontuur. Na dik 2 dagen flinke koorts enorme nekkramp en hoofdpijn ben ik weer beter. Toch balen ziek zijn, maar dat hoort er blijkbaar ook bij. Telkens als ik begin met het schrijven van een blog vind ik mezelf verstrikt in de hoeveelheid onderwerpen die interessant genoeg zijn om over te schrijven. Het zit hier in de kleine dingen want ALLES is anders.

Inmiddels ben ik meerdere malen afgereisd naar dorpen buiten Guntur. Dit altijd in gezelschap van een of meerdere zusters want ze laten me hier absoluut niets alleen doen. Dat is soms wat benauwend want het kloosterwereldje is klein. Anderzijds geeft het ook een veilig gevoel wetende dat India niet het veiligste land is om alleen te reizen. Mijn laatste bezoek aan een "village" was om het huwelijk van Maria en Jozef te vieren. Ter ere van dit huwelijk stond een 2 uur durende mis op het programma. Buiten... met 30 graden... Ik heb mezelf deze 2 uur voor mijn kop mogen slaan dat ik mijn fles water niet mee had genomen. Zweten, zweten, zweten. Gelukkig was ik niet de enige, de zusters hadden het er zeker net zo zwaar mee. Na de mis wordt er bijna altijd gezamelijk gegeten. Het eten hier bestaat voornamelijk uit rijst met daarbij verschillende specialiteiten. Kip en vis zijn het enige "vlees" dat men hier eet. Ik eet bijna alles als het maar niet te pittig is. Mijn pittigheidskeuring laat te wensen over. Ik kijk naar de kleur (hoe dieproder hoe gevaarlijker!!) en proef vaak een heel klein beetje. Ditmaal werd mijn bord weer vrolijk volgeschept door de gulle mensen. Met mijn rechterhand begon ik de "curry" en de rijst te mengen en probeerde het zo goed en zo kwaad als het ging op te eten. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat het ditmaal echt ENORM pittig was om vervolgens mijn tweede zweetsessie in gang te moeten zetten. Na de helft van mijn bord op te hebben kwamen de zusters erachter dat ik een loopneus en traanogen had... Ze hadden het wondermiddel tegen pittigheid: "curd" dit is een soort enorm zure yoghurt gemaakt van buffelmelk (elke dorpsbewoner heeft bijna hun eigen buffel, dus vers is het zeker). Echt lekker is het niet. De truc is deze yoghurt met je rechterhand door de rijst heen te roeren waardoor er een soort rijstepap ontstaat. Deze rijstepap dien je op te eten met... jazeker, je handen. Ik weet niet hoe ik het gedaan heb, maar als je een vuurtje moet blussen kun je meer dan je denkt...

Naast het bezoeken van dorpen gaat het ziekenhuis leven hier gewoon door. Steeds meer kom ik tot de conclusie dat er altijd mensen zijn die harder werken. Vaak zeggen mensen in Nederland tegen mij dat ze mij gedisciplineerd vinden. Hier kom ik echter tot de conclusie dat niets minder waar is. Om hier medicijnen te mogen studeren dien je namelijk naast hele rijke ouders die een goede school kunnen betalen, gemiddeld een 10 te staan ongeveer... Ik ben laatst naar een kostschool geweest waar een meisje me vertelde dat ze 's ochtends om 5 uur opstaat en om 7:00AM in de les zit. 's Avonds om 9:30AM is ze weer terug op haar kamer. Als je medicijnen wil studeren moet je dus naast een enorme dosis hersenen ook een enorme dosis discipline hebben. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik medicijnen mag studeren in Nederland waar je zo'n 4 contacturen op een dag hebt...

De vervuiling hier is enorm. Als we in de auto zitten rijden we vaak langs bergen afval. De mensen zelf zeggen "We don't follow rules". Alles wordt hier op de grond gemikt. Na eenmaal op slippers over de drukke straat heen gelopen te hebben kwam ik thuis en had ik de hele dag enorm jeukende voeten van het stof en de vervuilde grond. Toen we laatst van het dorp terug naar Guntur reden door de "schemering" viel me de smog pas echt op. Waar je in Nederland een gekleurde hemel ziet tijdens het ondergaan van de zon, ontstaat hier een soort asgrauwe lucht die als een dikke laag over India heen valt, dikke vette smog met daarbij veel stof. Overdag zie je met strakblauwe hemel aan de horizon dan ook eerst een dikke bruinige laag die hoe hoger je kijkt steeds blauwer wordt, maar nooit zo blauw als in Nederland.

Dat was weer een kiekje uit het leven van India-ganger Amber! Tot horens!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mart/lied klomp:
    29 januari 2016
    tja het kan benauwend zijn als je steeds een chaperonne hebt, maar je zie dan ook wel dingen die je als toerist nooit zult meemaken. En alleen reizen door India is voor een vrouw niet aan te raden..... Maar je kunt toch wel zelf Guntur in ? Wij herinneren ons niet dat het zo smerig was, dat komt wsch. omdat je in Noord India (onvoorstelbaar maar waar) nog VEEL smeriger is, daar loop je tot je enkels in het vuil. Dus tel je zegeningen. Als we al te kiezen hadden met eten : altijd DAL en CURD erbij om te neutraliseren . In een restaurant kiezen voor in kokosmelk gestoofde zaken ! Je leert in India meer dan ooit hoe luxe wij het hebben , hoe geprivilegieerd
    wij zijn,toch ?
  2. Amber Traa:
    29 januari 2016
    Zeker hebben wij een luxeleventje in Nederland! Hier is het geweldig om van de kleine dingen te kunnen genieten. Ik kan niet alleen Guntur in, wat ik overigens begrijp. Dus vandaar dat ik veel te vinden ben rondom het ziekenhuis, de kerk en de school. Het eten wen ik snel aan! Ze vinden hier dat ik veel kan eten, behalve de chili's dus dat is mooi! PS: jullie hebben e-mail van mij!
  3. Dagmar:
    29 januari 2016
    Amber, wat schrijf je toch ontzettend leuk!
    Wat maak je toch een bijzondere en interessante reis! Ik ben benieuwd naar je verhalen! En neem maar een lekker receptje mee! Voor Emmeken met pit!;)

X Dagmar
  4. Carry van Bijsterveldt:
    29 januari 2016
    Hoi Amber, wij genieten van je verhalen. Hoop dat je weer goed opgeknapt bent, zodat je weer kan genieten van alle bijzondere gebeurtenissen daar. Kus van Jan en Carry.