India, cultuurshock compleet

13 januari 2016 - Guntur, India

Na het skippen van 1 volledige nacht in het vliegtuig kom ik moe, maar strak van de adrenaline aan op het vliegveld. Ik ben er! dacht ik. Echter begon de mega-populatie invasie meteen. Het duurde 1,5 u om langs visumcontrole en bagagecontrole te komen. Gelukkig word ik opgewacht door de allervriendelijkste zusters van het St. Josephs General Hospital.

De eerste 2 dagen van mijn reis verblijf ik met Sr. Cletus, Sr. Jessie, Sr. Carolina (Sr = sister), Joseph, Ghrandi en de chauffeur. Een hele auto vol. Het Engels is te verstaan, maar alleen als ze heel duidelijk praten en dan nog zitten er woorden tussen waarvan ik zeker weet dat ze niet bestaan of in iedergeval anders uitgesproken dienen te worden!

Hyderabad is chaos. Eigenlijk vraag ik me af waarom er uberhaupt nog politie in deze stad is, iedereen doet maar wat voor mijn gevoel. Daarentegen is het niet minder intrigerend. Alle cliches over India komen in 1 dag uit. Het aantal mensen op 1m2 is abnormaal, het verschil tussen arm en rijk is groot, alle geloven lopen hier rond in een stad en het verkeer is bewonderingswaardig. Ik zou hier voor geen goud durven rijden. Als je afslaat doe je dat door midden op de weg te stoppen en je auto als het ware voor het tegenliggende verkeer te "duwen" want voorrang verlenen dat bestaat niet. En ja, jazeker, er zijn koeien, en inderdaad die lopen soms over een weg waar onze chauffeur net lekker aan het cruisen was met 140km/u. Dat mijn maag het hier te verduren zou krijgen wist ik, dus bij de wagenziekte heb ik me allang neergelegd.

Het mooiste aan India zijn by far al de kleuren. Ik heb me snel eigenaar gemaakt van wat Indiase kleding want ik zag er nogal westers uit in een spijkerbroek en T-shirt. Inmiddels loop ik rond in kaki-broeken en jurken. Je ziet hier alle kleuren van de regenboog, mooie stoffen en patronen.

De rit naar huis, 300km in 7 uur (!!!) was lang maar ook gezellig. Joseph en de Sisters kan ik gezellig mee praten. Ik zal verblijven naast het ziekenhuis in een enorm luxe appartement dat voor Indiase begrippen van alle gemakken is voorzien. Dat ik me 45 dagen ga wassen met een emmer met warm water hoort daar ook bij. Vanaf mijn kamer heb je uitzicht op de kerk, enorm mooi! Alles in het appartement is doordrenkt van het Christendom. Mariabeeldjes, mariamokken, een kast vol met heiligdom replica's.

Morgen begin ik mijn eerste dag in het ziekenhuis. Vandaag heb ik een rondleiding gehad. Onder andere langs de intensive care unit en de neonatale care. Het ziekenhuis ziet er oud uit en in mijn ogen minder hygienisch dan in Nederland. We zullen zien... Ze hebben me wat bang gemaakt door te vragen of ik, als ik morgen met Sr. Annie (de gynaecologe) meeloop, wat vragen kan beantwoorden bij casussen die ze daar hebben. Ik hoop het maar. En anders zullen ze het me uit moeten leggen.

Ik maak het goed, cultuurshock is setteling nu. Over een paar dagen ben ik hier waarschijnlijk helemaal gewend. Ik heb internet in India, mijn telefoonnummer is: +919437738777

Veel liefs vanuit India

1. Annie:
    13 januari 2016
    Klinkt helemaal top Amsie! Hartstikke leuk en ga genieten daar! Je krijgt de heel hartelijke groeten van Bar en Geer en vooral speciaal van Geer en Bar, kusjes
  2. Suus:
    14 januari 2016
    Klinkt echt geweldig allemaal! Het is nu al awesome.
    Hoe is het eten? En de thee?? :)
    Heb je huisgenootjes trouwens?

Succes morgen/vandaag!
  3. Amber Traa:
    14 januari 2016
    Veel dingen zijn lekker, sommige dingen heb ik nog nooit van gehoord! Maar ik probeer alles. Ik vermijd alleen de hele hete dingen, daar zorgen de nonnen hier wel voor.
    Ik heb geen echte huisgenoten. Iedereen hier werkt voor het ziekenhuis is is onderdeel van het klooster!
  4. Julia:
    15 januari 2016
    Heeee Ambs!
    Wat schrijf je leeeeukk :) en wat is het leeeeukk om je zo te volgen!
    Hoe zijn je dagen in het ziekenhuis? En ben je al met je 'sista's' in het weekend naar kleine dorpjes gegaan? Zijn er nog meer niet-indiase mensen?
    heel veel plezier en dikke knuffel uit het absoluut-niet-kleurrijke-en-hele-saaie-nederland,
    Julia
  5. Gerard:
    26 januari 2016
    Lieve Amber,
    wat leuk om zo jouw blogs te lezen. Alles is echt heel voorspoedig gegaan begrijp ik.
    Zo te lezen, zul je daar een heel fijne en goede tijd hebben.
    Wat moet dat fijn zijn om zo helemaal ondergedompeld te zijn met Maria-snuisterijen, heerlijk. Het is altijd fijn om te weten, dat alles in het teken van Maria staat.
    geniet ervan, Amber.
    Heel veel goede wensen en een lieve groet
    Gerard